Week 2 - vk Koningswijze
vk visitekaartje
vk visitekaartje
op zondag, 18 mei 2014. Geplaatst in Weekverslag, Grafisch ontwerp
De eerste opzet is een feit.
op zondag, 18 mei 2014. Geplaatst in Weekverslag, Grafisch ontwerp
Onze eerste 'echte' meeting zit er op. We zijn, als dat al mogelijk was, nóg enthousiaster over ons idee! We zijn weer een stapje dichter bij, spannend...
op zaterdag, 17 mei 2014. Geplaatst in Weekverslag, Bloggers, Grafisch ontwerp
Blog week 1 - Dinsdag 13 mei 2014 Dat begint al goed, het blog bijna vergeten. Gisterenavond laat dacht ik eraan. Gelukkig maak ik de reis naar Deventer vandaag per trein, zodat ik (nu) mijn blog kan schrijven in de trein. Zoals gezegd ga ik voor de eindopdracht een huisstijl maken voor het bedrijf van mijn vriend. Mijn vriend heet Pim, vanaf nu zal ik hem zo maar noemen, anders klinkt het steeds zo raar. Pim heeft een bedrijfje, een eenmanszaak, en verzorgt hiermee verschillende werkzaamheden binnen evenementen en zakelijk promoties. Hij doet een hoop, wil heel veel, maar wat precies vindt hij lastig te benoemen. Toen ik vorige week thuis kwam met het bericht dat over 8 weken de huisstijl af moest zijn, sloeg de paniek licht toe... De naam voor het bedrijfje zal dan definitief zijn, dus de twijfel over de reeds bedachte namen slaat direct toe. Van de 2 eerder bedachte namen vind ik Freelanssen (ik vind het zo beperken in je wat je doet/aanbiedt) eigenlijk niet zo en Interpim vind Pim eigenlijk niet zo. Dan zit er niets anders op dan een andere naam te bedenken en zo maakten we een 'afspraak' voor een brainstormsessie. Brainstormsessie dus... Zaten we daar aan de eettafel, en nu? Waarop Pim zegt: "zeg het maar, wat gaan we doen?" Waarop ik zeg: "het is toch jouw bedrijf, zonder naam ben ik nergens met een huisstijl maken!!" Oké, dat ging zo dus miet werken. Ik keek nog maar eens in mijn syllabus... Waar moet je beginnen als je nog niet eens een naam hebt?! Ik besloot uiteindelijk te beginnen met het stellen van de vragen die horen bij een briefing, wat je moet weten over een bedrijf waarvoor je een huisstijl maakt. Ter plekke bepaalde ik een volgorde van de vragen en samen hebben we die beantwoord. Dat maakte een hoop duidelijk, wat wil je doen, voor wie wil je werken, wat wil je uitdragen? Nooit eerder hadden we dat zo duidelijk op papier... Eenmaal klaar met de vragen en mooi geformuleerde antwoorden kwam de volgende uitdaging: zo, nu een naam... Alsof dat nu opeens makkelijk geworden was... Niet dus, dan maar de stad in om een paar drankjes te doen. De wijnbar aan de gracht, zou die dan zorgen voor een mooie naam? De volgende ochtend bleek dat niet, gezellig wel, maar een naam? Nee... Ondertussen ben ik wel aan de slag gegaan met mijn happiness kinderdagverblijf logo. Ik kom erachter dat ik veel te veel geschetst heb. Nu zitten er zo veel ankerpunten in mijn tekening dat ik er gek van wordt. Ik heb de gum ontdekt waarmee ik ankerpunten zo kan wissen en mijn onderlinge poppetjes kan losmaken van het geheel... Maar hoe ik open paden dan weer vast kan maken blijft me een raadsel... Ik teken dus met de pen maar lijnen om de open stukken dicht te maken, want ik wil de afzonderlijke poppetjes straks inkleuren... Uiteindelijk lukt het me aardig en begint het best wel te lijken op wat ik voor ogen had! Als ik alle poppetjes een kleurtje heb gegeven, twijfel ik opeens over de buitenste kleur. Ik maakte de buitenkant (h en vrouw) resoluut geel omdat ik dat vind passen bij de kinderen, maar ik twijfel nu of ik de buitenkant niet beter groen kan maken. Dat geeft het geheel wat mer rust, er zit al zoveel kleur in... Daar zou ik het tijdens de les nog weleens over willen hebben. Oh ja, de achterliggende gedachten achter mijn logo van happiness (wat een vreselijke naam vind ik het toch...), dat is voor hier natuurlijk belangrijke informatie... Strak en modern, die stijl zocht de opdrachtgever. Aansprekend voor volwassenen met een relatief hoog inkomen. Daarom kies ik voor een strak lettertype, geen kinderlijke kraaienpootjes of schetsjes, gewoon duidelijk en niet te veel poespas. De kleuren maken het al duidelijk genoeg dat het om kinderen gaat. Ik heb bewust gekozen voor felle en duidelijke kleuren. De H staat op een 'vloer' die de kinderen aan elkaar verbind en afgesloten door de vrouw, de begeleidster. De kinderen zijn hier veilig. De kinderen spelen samen (houden elkaar vast) en zijn blij, te zien aan de glimlach. Als werkende ouder wil je toch niets liever dan je kind achterlaten op zo'n veilige en leuke plek? In het logo kan per vestiging aangegeven worden om welke het gaat. Misschien kan ik de andere vestigingen er nog klein onderzetten. Dat maakt dan duidelijk dat het kinderdagverblijf deel uitmaakt van een groter geheel... Ik ben benieuwd hoe de anderen bezig zijn geweest met het concept! Gisteren heb ik het met Pim nog eens gehad over de naam. Hij kan moeilijk afstappen van de naam Freelanssen. Hoe meer ik erover nadenk, hoe meer ik vind dat het toch wel past. We hebben besloten dat het bedrijf van Pim staat voor het samenbrengen van kennis en kunde. Hij huurt goede mensen in uit zijn netwerk zodat ze samen een goed eindproduct kunnen wegzetten. Het netwerk is breed en er zijn een hoop kwaliteiten, daarmee is hij dus, zo zou je het kunnen noemen, freelance multidisciplinair. Een mooie kernwaarde voor een eenmanszaak denk ik zo en zo begint die naam ook wel beter te passen. Ik heb voor een logo/huisstijl wel een aantal ideeën gekregen. Ik denk dan ook dat ik daarmee verder ga. Pim is de hele week op klus, hij doet de taste of Amsterdam, dus heb ik mooi de tijd en ruimte om ongestoord te werken aan een paar moodboards... Ik ben benieuwd hoe het avontuur verder zal gaan :)!
op dinsdag, 13 mei 2014. Geplaatst in Weekverslag, Grafisch ontwerp, Grafisch ontwerp
Voor de cursus grafische vormgeving op zoek gegaan naar een bedrijf die geïnteresseerd is in een nieuwe logo ontwerp en huisstijl. ik heb een bedrijf gevraagd waar ikzelf veel mee samenwerk. het is een kapsalon met 9 medewerkers. deze kapsalon staat erg goed aangeschreven en is continu bezig met vernieuwen, nieuwe doelgroepen aanboren etc. Ik gaf aan een nieuw ontwerp te maken en ze vertelde dat ze hierom zat te springen. ik de komende periode ga ik bekijken welke stijl en sfeer het beste past hun. wat willen ze uitstralen wat zijn de doelstellingen.We hebben het niet gehad over de inhoudelijke kant van het verhaal en ook de financiële aspect is nog niet besproken. Ik zie echt als een oefening dus hoef ik daar momenteel financieel niet wijzer van Te worden.
Geschreven door stefan op maandag, 12 mei 2014. Geplaatst in Weekverslag, Grafisch ontwerp
Dit is inmiddels de derde keer dat ik dit hele verhaal ga typen, dus ik hoop dat het nu wel lukt. Anders gaat deze computer het raam uit. Planning is Everything. Daarom was het ook wel handig om deze week vast te stellen voor wie je de opdracht zou gaan doen. Na lang zoeken heb ik ook eindelijk mijn opdracht(gever) gevonden...!
Geschreven door Nadja op maandag, 12 mei 2014. Geplaatst in Weekverslag, Grafisch ontwerp
Na dik twee maanden aan de slag te zijn geweest met voornamelijk InDesign om de basis van het DTP-vak te leren, is het nu dan tijd voor de tweede module van de opleiding Vormgeving met Adobe Creative Suite: grafisch vormgeven! Elke week voer ik één of meerdere cursusopdrachten uit. In dit blog geef ik wekelijks inzicht in de totstandkoming van mijn ontwerpen en waar ik daarbij tegenaan loop. Ik trap af met een logo-ontwerp voor kinderdagverblijf Happiness.
Geschreven door Beppie op zaterdag, 10 mei 2014. Geplaatst in Cursistenblogs, Weekverslag, Grafisch ontwerp
Aanvang Konigswijze. Briefing gemaakt en uitgewerkt. Schets op papier met wensen van de klant erin verwerkt als 1e concept. Producten: logo | briefpapier + enveloppe | factuur | visitekaartjes | webontwerp (wordpress voorblad | huisstijlhandboek | pen | bloknote en/of map. Aanvang QUOOZ. Briefing gemaakt en uitgewerkt. Schets op papier met wensen van de klant erin verwerkt als 1e concept. Producten: logo | briefpapier + enveloppe| factuur | visitekaartjes | webontwerp (wordpress voorblad | huisstijlhandboek | label | box/verzenddoos | klantenkaart | sheets voor verpakken van af te leveren kleding en/of acc. (met logo o.i.d.)
op donderdag, 08 mei 2014. Geplaatst in Weekverslag, Grafisch ontwerp
Google Penguin 2.0, Google Panda en CONTENT=KING, zomaar een paar gevleugelde termen uit zoekmachineoptimalisatie-land. Maar wel termen waar een wereld aan informatie achter schuil gaat.
Geschreven door Marco Corrò op dinsdag, 01 oktober 2013. Geplaatst in Social Media & SEO